F-PACE 90-års jubileumsutgave feirer ni tiår med Jaguar-innovasjon

Pressemelding fra Jaguar Land Rover Norge 24. mai 2024.

  • Med ni tiår med innovasjon og produksjon av forbrenningsmotorer, feirer Jaguar denne milepælen med F-PACE 90th Anniversary Edition
  • 90th Anniversary Edition er basert på R-Dynamic-modellen, med et unikt emblem for å markere den siste F-PACE, ettersom Jaguar nå går over til å bli et helelektrisk luksusmerke fra 2025
  • Prisvinnende F-PACE kombinerer selvsikkert eksteriør, vakkert utformet interiør og avanserte motorer, inkludert en Plug-in hybrid og en Supercharged V8
  • For ytterligere å øke verdien av 90th Anniversary Edition tilbys metallik lakk, tonede vinduer, panoramatak og 3D-surroundkamera på grunnversjonen av modellen.
  • Plug-in hybriden tilbyr opptil 64 km** (WLTP) helelektrisk rekkevidde og hurtiglading med 0 til 80 % på kun 30 minutter
  • F-PACE SVR 575 Edition – introdusert i 2023 med en effektøkning på 25 hk – er den kraftigste F-PACE noen gang produsert
  • F-PACE var Jaguars første SUV noensinne og er en av merkets mest suksessrike modeller med 328 000 eksemplarer produsert på Solihulls produksjonsanlegg

Oslo, Norge – 23. mai 2024: Jaguar feirer 90 år med banebrytende design, ytelse og innovasjon når den beveger seg mot en helelektrisk fremtid, med en ny spesialutgave av en av merkets mest suksessrike modeller – luksus SUVen F-PACE.

Den endelige versjonen av F-PACE, 90th Anniversary Edition (tilgjengelig på alle modeller unntatt 400SPORT og SVR), har subtile emblemer, hint av R-Dynamics og en rekke tilleggsutstyr, inkludert diamantdreide aluminiumsfelger, tonede vinduer, panoramatak og 3D-surroundkamerateknologi. Innvendig skaper støttende sportsseter med kontrastsømmer, innredning i ibenholt og aluminiumsdetaljer et luksuriøst miljø. Spesifikasjoner kan variere fra marked til marked.

Kunder kan velge mellom S-, SE- og HMS-spesifikasjoner med et utvalg motorer – inkludert mild hybrid og plug-in elektrisk hybrid. Sistnevnte tilbyr opptil 64 km** (WLTP) helelektrisk rekkevidde og hurtiglading via DC (50kW), noe som muliggjør lading fra 0-80 % på så lite som 30 minutter.

På toppen av F-PACE-serien finner vi SVR 575 Edition, en hyllest til forbrenningsmotoren med sin kraftige kompressorladede V8 som leverer episk ytelse og – takket være dens Variable Valve Active Exhaust – lydspor.

For F-PACE SVR er ytelsen i sentrum, drevet av Jaguars karakteristiske 5,0-liters superladede V8. SVR 575 Edition, med en effektøkning på 25 hk til 575 hk, gjør den til den kraftigste F-PACE som noen gang er produsert, og gir en unik blanding av ytelse og spenning. Med et dreiemoment på 700 Nm kan den akselerere fra 0-100 km/t på bare 3,8 sekunder.

SVR 75 Edition drar nytte av et unikt SVR chassis med en ytelsesoptimalisert frontstøtfanger, Black Exterior Pack og SVR-bakstøtfanger med svarte detaljer. SVR 575 Edition har også 22-tommers smidde lettmetallfelger med Diamond Turned finish og Satin Technical Grey-kontrast.

Innvendig gir sportsseter i semsket skinn og Windsor-skinn – oppvarmet og avkjølt med 14-veis elektrisk justering – taktil komfort. Semianilinskinn er også tilgjengelig. SVR-emblemer pryder rattet, mens listene i aluminium er unikt for SVR-modeller.

Rawdon Glover, administrerende direktør, Jaguar, sier: «F-PACE har brakt oss nye kunder til merket, og tilbyr et utvalg av modeller fra den effektive plug-in hybriden til den høyytende F-PACE SVR. Med sin iboende kvalitet og lederskap innen design, har den gledet våre kunder globalt. Når vi forbereder oss på en helelektrisk fremtid, er 90th Anniversary Edition en passende hyllest til ni tiår med banebrytende design, ytelse og innovasjon.»

Både F-PACE 90th Anniversary Edition og SVR 575 Edition vil være tilgjengelig for bestilling fra 16. mai 2024 på www.jaguar.no.

90 år med innovasjon fra Jaguar

Bak F-PACE 90th Anniversary Edition er en historie som strekker seg over ni tiår (1935 til 2025), en historie med lederskap i bilindustrien. Bilen inntar en bemerkelsesverdig plass i Jaguars arv som den første SUV-en som noensinne er produsert av merket, sammen med en bemerkelsesverdig serie med kjøretøy og innovasjoner.

Jaguars pionerånd kan spores tilbake til 1930-tallet, og akselererte på 1940-tallet med utviklingen av XK-motoren som skulle forbli i produksjon i hele 40 år og være ryggraden i en rekke motorsportsuksesser.

Jaguars første sportsbil var en to-seters roadster med uovertruffen raffinement og komfort. De første 240 bilene hadde et håndlaget aluminiumskarosseri og inneholdt selskapets helt nye 160 hk 3,4-liters sekssylindrede XK-motor med doble overliggende kamaksler. XK120s toppfart på 193 km/t gjorde den til verdens raskeste produksjonsbil. For å bevise dette kjørte Jaguar bilen på en stengt motorvei i Jabbke, Belgia – og nådde en hastighet på 202 km/t. Seire i Alpine rally i 1951 og 1952 var blant XK120s mange motorsportsuksesser.

I 1951 ble C-type den første Jaguaren til å vinne 24-timers Le Mans, på sitt første forsøk – og samtidig slå rekorder for oppnådd distanse og gjennomsnittshastighet. Etter seieren i Le Mans utviklet Jaguars ingeniører en banebrytende skivebremsteknologi i samarbeid med Dunlop. I Reims i 1952 ble C-type det første kjøretøyet med skivebremser som vant en internasjonal konkurranse.

En av verdens mest ikoniske kjøretøy, Jaguar E-type ble avduket i 1961 og satte nye standarder for kjøretøydesign og ytelse. Mer enn 70 000 ble produsert i løpet av 14 år. Som en to-seters roadster eller coupe, var det ikoniske designet et resultat av en besettelse med aerodynamikk. Med en versjon av XK-motoren med 265 hk 3,8-liter og trippelforgassere klarte den 0-100 km/t på 6,9 sekunder. I 1964 ble XKs slagvolum økt til 4,2 liter, og i 1966 ble en 2+2 coupé med i serien. I serie 3-form ble E-type den første Jaguaren som brukte den nye 5,3-liters V12 i aluminium, som tilbød 272 hk og satte nye standarder for smidighet og raffinement.

En annen Jaguar som har tatt tittelen som verdens raskeste kjøretøy er XJ220. XJ220 startet produksjonen i 1992 og ble konstruert med et avansert aluminiumchassis, som ga både enorm styrke og en lav vekt på bare 1470 kg. Med en testhastighet på 342 km/t i 1991 er den fortsatt den raskeste Jaguar-produksjonsbilen noensinne.

Den fenomenale 5,0-liters V8-motoren ble lansert i 2009, og erstattet den svært vellykkede 4,2-liters Jaguar V8-motoren. I likhet med forgjengeren ble de 32-ventils supercharged hel-aluminiumsversjonene blant annet tilbudt – i en rekke Jaguar-kjøretøyer – og tilbød kraft med større dreiemoment og større raffinement. Denne motoren har vært i F-TYPE siden 2021 og i F-PACE SVR siden 2018.

Banebrytende ingeniørkunst fortsatte da Jaguar i 2018 introduserte en av verdens første elektriske kjøretøy i premiumkategorien – I-PACE. Med skreddersydd EV-aluminiumsarkitektur, er det Jaguars mest vridningsstive struktur til dags dato, med 50:50 vektfordeling og to Jaguar-designede motorer som leverer 400 hk og 696 Nm. Siden lanseringen har I-PACE mottatt mer enn 90 priser, inkludert en enestående, trippel pris ved 2019 World Car of the Year Awards: vinnere av World Car Design of the Year, World Green Car og World Car of the Year, også som Årets bil i Europa 2019.

Fra 2025 vil Jaguar forvandle seg til et helelektrisk luksusmerke, med unike uttrykksfulle kjøretøy definert av banebrytende teknologier og visjonær design.

Les hele pressemeldingen fra Jaguar Land Rover Norge her.