Prototypene av Range Rover Electric utmerker seg i den siste vintertesten og utviklingssyklusen
Pressemelding fra Jaguar Land Rover Norge 29. april 2025.
- Overlegen på vinterføre: Prototyper av Range Rover Electric demonstrerer sine allsidige kjøreegenskaper i andre testsesong under ekstreme vinterforhold i Nord-Europa
- Effektiv under ekstreme vinterforhold: Ny og avansert ThermAssistTM -teknologi optimaliserer rekkevidden og opprettholder ladekapasiteten, samtidig som kupékomforten opprettholdes under ekstreme vinterforhold.
- Uanstrengt kjøring: Kjøring med én pedal er velprøvd på utfordrende underlag og under forhold med dårlig veigrep, for en raffinert og intuitiv kjøreopplevelse til enhver tid.
- Signaturraffinement: Mer enn 50 års banebrytende innovasjon gir en unik kombinasjon av enestående raffinement og komfort med enestående kjøreegenskaper både på veien og i terrenget.
Arjeplog, Sverige – tirsdag 29. april 2025: Range Rover er opptatt av å bevare sitt enestående produkt-DNA, og redefinerer hva en elektrisk luksus-SUV kan være i jakten på å skape en enestående kjøreopplevelse som lever opp til navnet. Prototyper av Range Rover Electric har gjennomført nok en vellykket test- og utviklingssesong i minusgrader ved polarsirkelen.
Range Rover Electrics avanserte varmestyringssystem har gjennomført mer enn 72.000 kilometer med testing på frosne innsjøer og landeveier1 i Nord-Europa denne vinteren. De frosne innsjøene ga også uvurderlige testforhold for dynamisk kjøring, blant annet kjøring med én pedal og valgfri luftfjæring med to kamre.
Testing av den nye ThermAssist™-teknologien i Range Rover Electric har vært en viktig del av den siste utviklingsfasen i Arjeplog i Sverige. Det avanserte varmestyringssystemet om bord reduserer strømforbruket ved oppvarming med opptil 40 prosent og har som mål å gjenvinne varme for oppvarming av fremdriftssystemet eller kupeen ved omgivelsestemperaturer helt ned til -10 °C.
Den avanserte varmestyringsteknologien optimaliserer rekkevidden til Range Rover Electric, selv under ekstreme vinterforhold. Det minimerer også effekten av ekstreme temperaturer på ladeytelsen, slik at kundene kan være trygge på at ladekapasiteten opprettholdes når de kobler til bilen. Passasjerene drar også nytte av jevn varme i kupeen, til tross for de kalde omgivelsene.
Thomas Müller, Executive Director, Product Engineering hos JLR, sier: «Strenge testprosedyrer under ekstreme og uforutsigbare forhold, som de vi har opplevd i Arjeplog, er avgjørende for påliteligheten og robustheten til Range Rover Electric. Vår andre vintersesong ved polarsirkelen har gitt oss den perfekte muligheten til å teste vår nye ThermAssistTM-teknologi, og den har overgått alle våre forventninger. Dette bidrar til at rekkevidden til Range Rover Electric optimaliseres, samtidig som ladehastigheten opprettholdes under lading.»
Høyspenningsbatteriet på 800 volt er optimalisert for energitetthet, rekkevidde og ladetider, og er det første som er utviklet og produsert internt hos JLR. Den ultimate elektriske luksus-SUV-en leverer den uanstrengte ytelsen og raffinementet som forventes av en Range Rover, og drar nytte av en celle-til-pakke-arkitektur som gir best mulig ytelse. 117 kWt-batteriet i Range Rover Electric er helt innkapslet og smart pakket, og består av 344 prismatiske, dobbeltstablede celler.
Terrengegenskaper og raffinement er sentrale elementer i Range Rover-opplevelsen, og dette vil fortsette med elektrisk fremdrift, med implementering av avanserte teknologier, inkludert kjøring med én pedal og luftfjæring med to kamre.
Range Rover Electric leverer uanstrengt kraft som tar kjøring med én pedal til et nytt og mer avansert nivå. I tillegg til å bremse ned bilen og lade batteriet via regenerativ bremsing, fungerer den også med Terrain Response. Kjøring med én pedal stopper bilen helt og aktiverer Hill Hold, slik at føreren kan starte igjen uten å bruke bremsene. Range Rover Electric har også evnen til å kjøre med én pedal i ekstremt terreng, ettersom Range Rovers ingeniører har testet bilens terrengegenskaper i 28-graders og 17-graders hellinger med splittfriksjon på det arktiske testanlegget.
For å sikre at Range Rover Electric beholder de autentiske Range Rover-egenskapene under alle forhold, er luftfjæringen med to kamre utviklet for å håndtere karosseribevegelser som forårsakes av bilens unike vektfordeling.
Matt Becker, Vehicle Engineering Director hos JLR, sier: «Range Rover tilbyr en sømløs kombinasjon av enestående kjøreegenskaper og raffinement. Det er svært utfordrende å levere begge deler i en elektrifisert bil på en måte som ikke svekker bilen på andre områder. Vi har klart å beholde den velkjente Range Rover-kjøreopplevelsen ved å øke bilens torsjonsstivhet og forbedre responsen. Vi har innfridd dette løftet ved å kombinere alle de essensielle Range Rover-elementene med ny og avansert teknologi.»
Isbanekjøring ved polarsirkelen har vist hvordan firehjulsdriftsteknologien på Range Rover Electric takler alle underlag. Takket være nøyaktig momentlevering, som er mer presist enn i biler med forbrenningsmotorer, kan Intelligent Driveline Dynamics (IDD)-teknologien fordele dreiemomentet bak fra 100 % til 0 % for å forhindre tap av trekkraft. Integrated Traction Management opprettholder trekkraftstabiliteten, kontrollerer turtallet innen 50 millisekunder og håndterer momentoverføringen opptil 100 ganger raskere enn en tilsvarende bil med forbrenningsmotor.
Etter den andre sesongen i Arjeplog vil prototypene av Range Rover Electric fortsette sitt krevende test- og utviklingsprogram før kundene endelig kan legge inn sine bestillinger.