Jaguar lanserer Type 00. Umiskjennelig. Uventet. Dramatisk.

Pressemelding fra Jaguar Land Rover Norge 3. desember 2024.

  • Jaguar gjenopptar sin opprinnelige etos «Copy Nothing». Etter lanseringen av den nye, dristige visuelle identiteten i forrige måned, er neste trinn på den transformative reisen avduket som et unikt Design Vision Concept
  • Jaguar Type 00 er et eksempel på Jaguar på sitt aller beste. Et fryktløst designuttrykk. Et ønskeobjekt. Et konsept med dristige former og overdådige proporsjoner som inspirerer fremtidige Jaguarer
  • Unik og annerledes. Visjonært design utfordrer de tradisjonelle elbilene, med langt panser, flytende taklinje, fastback-profil og 23″ alufelger for en dramatisk silhuett
  • Type 00 fremhever Jaguars nye pulserende identitet. Symboler på endring fremhever forvandlingen, inspirert av Jaguars rike tradisjoner, inkludert leaperen – vårt verdifulle kjennemerke
  • Et nytt og fryktløst designuttrykk for Jaguar. Glatte flater. Bakluke uten glass og harmonisk panoramaglasstak skaper en følelse av skulpturert design
  • Type 00 presenteres i to farger, Miami Pink og London Blue – førstnevnte gjenspeiler de ikoniske art deco-omgivelsene til lanseringen, mens sistnevnte viser til de britiske tradisjonene
  • Jaguars globale lansering under Miami Art Week understreker selskapets formål som en kunstforkjemper, som en hyllest til britiske kunstnere og kreativitet
  • Jaguars første nyutviklede produksjonsbil vil være en elektrisk 4-dørs GT, som lanseres i slutten av 2025 og produseres i Storbritannia
  • Den nye modellen vil bruke en dedikert elbilplattform kalt JEA (Jaguar Electric Architecture), med en rekkevidde på opptil 770 km WLTP og 692 km EPA*, og kan hurtiglades til en rekkevidde på 321 km på kun 15 minutter*
  • Gå til: www.jaguar.com/copy-nothing

Oslo, Norge, 3. desember 2024: Vi introduserer en umiskjennelig, uventet og dramatisk fysisk manifestasjon av Jaguar etter hvert som merket fortsetter sin transformasjon. Type 00 (uttalt Type Zero Zero) legemliggjør Jaguars kreative filosofi om energisk modernisme etter lanseringen av den nye merkeidentiteten.

Verdenspremieren på Design Vision Concept under Miami Art Week – der Sør-Florida blir kunstverdenens sentrum i seks dager – gir en pekepinn på hva som kommer fra Jaguar, mens merket gjenskaper den opprinnelige etosen «Copy Nothing» til grunnleggeren Sir William Lyons.

Adrian Mardell, Chief Executive Office hos JLR, sier: «Jaguar er magisk – et britisk luksusmerke med stolte tradisjoner, kunstnerisk og emosjonell tiltrekningskraft. Vi gjenskaper Jaguar-bilen, og vil skape den samme følelsen av begeistring som de andre ikoniske modellene, blant annet E-Type. Vår reise er allerede i gang, basert av vår opprinnelige etos «Copy Nothing» – og resultatene vil være spektakulære.»

I Miami fortsetter Jaguars forvandling til et helelektrisk merke med en rekke nye, svært attraktive og eksklusive luksusbiler. Denne overgangen strekker seg utover produktene Jaguar designer og utvikler, og representerer en nyutvikling som gjenskaper essensen av hele merket.

Rawdon Glover, Managing Director hos Jaguar, sier: «Vi har skapt et nytt, kreativt Jaguar-design som er tro mot merkets DNA, men samtidig fremtidsrettet, relevant og unikt.»

Verdenspremiere: Type 00
Vi lanserer Type 00. Den fysiske manifestasjonen av Jaguars nye kreative filosofi – energisk modernisme.

«Type» er et hint til merkets opprinnelse, til modeller som den banebrytende E-TypeDen første nullen viser til nullutslipp. Den andre representerer statusen som den første bilen i vårt nye modellutvalg. Det visjonære designet utfordrer de tradisjonelle elbilene, med langt panser, flytende taklinje, 23″ alufelger, fastback-profil og en båtaktig bakende, noe som skaper en dramatisk silhuett med sofistikerte, modernistiske overflater. Dette designet ble muliggjort av vår unike og dedikerte elbilplattform JEA (Jaguar Electrical Architecture).


Professor Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer hos JLR, sier: «Type 00 er et rent uttrykk for Jaguars nye kreative filosofi. Den har en umiskjennelig tilstedeværelse. Dette er resultatet av dristig og kreativ tenkning og urokkelig besluttsomhet. Bilen er vår første fysiske manifestasjon og fundamentet for en ny familie bestående av helt unike Jaguar-biler. En visjon basert på ubegrenset kunstnerisk kreativitet.»

Energisk modernisme
Jaguars nye kreative filosofi er basert på tre grunnleggende egenskaper – med en helt ny kunstnerisk visuell identitet som også vil bygge unike kunderelasjoner.

  • Energisk. Levende, uhemmet og fryktløs. Fryktløst design og minneverdige øyeblikk
  • Modernistisk. Fremtidsrettet, nysgjerrig og inspirert av verden. Respekterer fortiden, ikke bundet av den
  • Uimotståelig. Helhetlig, sanselig og ekstraordinær. Skaper meningsfulle kunderelasjoner

Et uttrykk for Jaguars designfilosofi
Type 00 er en hyllest til fremtidige modeller som vil gjenskape merkets tradisjoner og essensen av Jaguar på sitt beste. Vårt utgangspunkt var blanke ark sett fra et design- og teknisk perspektiv. JEA, en ny og dedikert elbilplattform, ble utviklet fra bunnen av for å muliggjøre den dramatiske utformingen av Type 00. Denne dedikerte teknologiplattformen vil gi kundene en fascinerende kjøreopplevelse, engasjerende kjøreegenskaper og utmerket kjørekomfort.

De nyeste elektrifiseringsteknologiene og fantastisk design gjør at fremtidige Jaguarer vil skille seg ut i et stadig mer homogent elbilmarked.

Den første nye generasjonen produksjonsbiler fra Jaguar, som blir produsert i Storbritannia, vil være en 4-dørs GT. Den vil lanseres i slutten av 2025. Bilen vil ha en rekkevidde på opptil 770 km WLTP* eller 692 km EPA*, på én lading og kan hurtiglades til en rekkevidde på opptil 321 km rekkevidde på kun 15 minutter.*

Eksklusive merkevarebutikker
Jaguar kommer til live i et utvalg av eksklusive merkevarebutikker for kunder over hele verden. Disse miljøene vil presentere en altoppslukende Jaguar-opplevelse, som omfavner omgivelsene, lokal kultur og kompletteres av et bredere globalt nettverk av luksusforhandlere. Jaguars første nye merkevarebutikk vil ligge i hjertet av det luksuriøse motedistriktet i Paris, i 8. arrondissement.

Dramatisk eksteriør
Den nye selvsikre fronten kombinerer rette, jevne overflater med det nye Jaguar-merket. En særpreget hovedlyssignatur fremhever bilens hjørner, med bredde og sensorisk jording.

Sideprofilen domineres av dristige proporsjoner, med en laseretset leaper i et håndbearbeidet messinglokk på hver side av bilen. Disse lukene huser de bakovervendte kameraene, som – i likhet med ladeportene og luftinntakene foran – forblir skjult til de trengs.

Det dristige uttrykket forlenges til bilens bakende. En bakluke uten glass og et harmonisk panoramaglasstak skaper en følelse av skulpturert design. Bakenden er definert av en unik, horisontal strikethrough-grafikk, som skjuler de dramatiske baklysene i full bredde og fremhever kraften og proporsjonene til Type 00.

Constantino Segui Gilabert, Chief Exterior Designer hos Jaguar, sier: Jaguar er noe ekstraordinært. Jaguar vekker en følelse av begeistring når du ser den for første gang. Type 00 vekker oppsikt, akkurat som alle de beste Jaguar-bilene opp gjennom årene. Bilen har en dramatisk tilstedeværelse og utstråler unik britisk kreativitet og originalitet. Den er en hyllest til kunst og essensen av energisk modernisme.»

Lanseringen av Type 00 feirer to kontrasterende tolkninger av Jaguars nye designvisjon, på samme måte som E-Type under lanseringen på bilutstillingen i Geneve i 1961. Satin Rhodon Rose – kalt «Miami Pink», som hyller pastellfargene i byens ikoniske Art Deco-arkitektur – er inspirert av den unike rosafargen til eldet messing. Type 00 kan også fås i Inception Silver Blue. Den har fått navnet London Blue og er inspirert av Opalescent Silver Blue fra 1960-tallet, og ble valgt for å gjenspeile Jaguars britiske tradisjoner.

Fascinerende interiør
Dramatiske sommerfugldører og «pantografisk» åpning av bakluken fremhever et modernistisk interiør som deler sine overdådige proporsjoner med eksteriøret. Den imponerende kupeen har tre håndbearbeidede messinglinjer som går langs hele interiøret, med en 3,2 m lang messingrygg som skiller de flytende instrumentpanelene.

Mary Crisp, Chief Materiality Designer hos Jaguar, sier: «Type 00 omfavner autentiske, unike materialer og fascinerende farger, mens vår nye kreative filosofi fremheves under kjøring. Vi har tre hovedmaterialer – messing, travertin og tekstiler – som utformes til dristige kunstverk for å skape en unik atmosfære.»

Beroligende travertin fungerer som en sokkel som støtter de flytende setene og midtryggen. Den inspirerer interiørets rike fargepalett. Vevde tekstiler fremhever håndverket og elegansen. En taktil ullblanding, inspirert av håndvevde garn, omslutter de to setene, lydplanken og gulvet.

Tom Holden, Chief Interior Designer hos Jaguar, sier: «Teknologi er et kjennemerke både for interiøret og eksteriøret. Fra sømløse skjermer på dashbordet til oppbevaringsrom som åpnes mykt ved behov og fremhever de skjulte energiske fargene. Vi mener at teknologien skal forsterke den moderne luksusopplevelsen, ikke dominere arkitekturen, og skjermen midt på dashbordet er et eksempel på denne filosofien. Clearsight-skjermen erstatter det tradisjonelle bakspeilet og forbedrer sikten bakover.»

En sanselig opplevelse
Type 00 er en opplevelse for sansene. Det harmoniske glasstaket skaper et subtilt mønster på interiørmaterialene som fremhever teksturen, og endrer karakter i løpet av dagen.

Jaguars designteam utforsket nye metoder for å oppgradere interiøret. Passasjerene kan endre fargene i kupeen etter eget humør ved hjelp av et unikt utformet prisme. Dette vil føre til økt engasjement under kjøring, med flere konfigurasjonsmuligheter og ytterligere personalisering i bilen. Den ligger bak en utsøkt motorisert dør på karosserisiden og inneholder tre totemer fremstilt av naturmaterialer – messing, travertin og alabast.

Plassering av én av totemene i midtkonsollen gir interiøret en individuelt tilpasset atmosfære. Stemningsbelysningen, det unike lydbildet og den personaliserte skjermgrafikken gjenspeiler egenskapene til det valgte materialet. Skreddersydde dufter samhandler med materialene for enestående personalisering.

Denne energiske og kunstneriske tilnærmingen strekker seg til skjermene, med animasjoner utformet gjennom den kreative teknikken «Chiaroscuro» – ved bruk av lys og skygge for å definere tredimensjonale objekter.

Symboler på endring
Type 00 fremhever Jaguars nye identitet med kraftige symboler – alt inspirert av Jaguars rike tradisjoner. Dette inkluderer:

Merkenavn: Jaguars signatur.
En hyllest til modernismen basert på geometrisk form, symmetri og enkelhet. Inspirert av Malcolm Sayer, Jaguars designer av C-, D- og E-Type, som gjennom en unik kombinasjon av vitenskap og kunst har produsert tidløse former i disse bilene. De geometriske bokstavformene roteres for å skape perfekt visuell symmetri og balanse. Dette skaper en modernistisk utforming av det unike Jaguar-navnet.

Varemerke: Jaguars «leaper» og monogram.
Leaperen beholdes som vår verdifulle referanse til Jaguars opprinnelse. Den er alltid på vei fremover – et tegn på vårt fremtidsrettede design og en representasjon av fortreffelighet. Den er et kjennemerke på Jaguars designvisjon, slik det har vært siden starten.

Det nye monogrammet erstatter «Growler», som representerte lyden av forbrenningsmotorer. Det nye monogrammet er et diskret kunstnerisk motiv som inneholder bokstavene «j» og «r» fra motsatte ender av merkenavnet, hvor «motsatt» representerer vår tilnærming til å gjøre ting annerledes og utfordrer de tradisjonelle elbilene.

Strikethrough: Denne dristige lineære grafikken skaper tilstedeværelse og et umiddelbart gjenkjennelig visuelt uttrykk for Jaguar, som som skiller seg ut blant imitasjoner og det ordinære.

Energiske farger: Energisk og dristig bruk av farger er en hjørnestein i Jaguars nye merkeidentitet, forankret i assosiasjonen til kunst. Alltid presentert med tekstur eller bevegelse.

Kunstnerisk kreativitet
Jaguar har opparbeidet seg et rykte for original tenkning inspirert av grunnleggeren Sir William Lyons visjon, som mente at Jaguar skulle være en «kopi av ingenting», der bilene skulle betraktes som kunstverk.

Jaguar viste frem sin kreative fornyelse under Miami Art Week med en rekke kuraterte gallerier på to ulike steder. Tittelsponsor for Art Miami – «Jaguar Exuberance» – representerte en omsluttende utforskning av det nye, dramatisk visuelle språket med originale verk av britiske kunstnere. Senere, på mote- og arkitekturarenaen i Miami Design District, avduket Jaguar sin «Copy Nothing»-installasjon under den globale lanseringen av Type 00.

Rawdon Glover, Managing Director hos Jaguar, sier: «Vår tilstedeværelse under Miami Art Week fremhever Jaguars formål som forkjemper for kunst og kreativitet i alle former. Vi vet at kunst er en lidenskap for våre fremtidige kunder, så ingenting er bedre enn å kommunisere direkte med dem under en av verdens fremste kunstfestivaler.»

Om Jaguar

Jaguar inspirerer som ingen andre. Helt siden 1935 har merket vært på sitt beste når det ser fremover. Unike biler.

Nå starter en ny æra. Den første fysiske manifestasjonen av Jaguars energiske og kreative designfilosofi – Type 00 – vil presenteres under Miami Art Week.

Den er fryktløst unik og følelsesmessig engasjerende, og streber etter det høyeste nivået av kreativitet. Den nye identiteten og det nye visuelle språket er symboler på endring som respekterer fortiden og inspirerer det som kommer.

Les hele pressemeldingen fra Jaguar Land Rover Norge her