Fryktløs. Energisk. Uimotståelig. Dette er nye Jaguar.
Pressemelding fra Jaguar Land Rover Norge 19. november 2024.
- En ny æra for Jaguar starter med lanseringen av en helt ny merkevare
- Forvandlingen av Jaguar gjenopptar etoset «Copy Nothing» til grunnleggeren Sir William Lyons, ved å være unik og original
- Energisk modernisme, en kreativ filosofi som definerer alle aspekter ved den nye Jaguar-verdenen
- Helt ny merkevareidentitet fra 19. november 2024, med fire viktige symboler på endring
- Jaguar fremmer ekte originalitet, som skaper og forkjemper for et kunstnerisk uttrykk i alle former
- Neste trinn i transformasjonen av Jaguar vil offentliggjøres under Miami Art Week 2. desember 2024 kl. 20:00 (U.S. EST), inkludert presentasjonen av Design Vision Concept.
- Se og les mer på: www.jaguar.com/copy-nothing
Oslo, Norge – 19. november 2024: I dag starter en ny æra for Jaguar. En fullstendig forvandlet Jaguar merkevare gjenopptar etoset «Copy Nothing» som har sine røtter tilbake til ordene til grunnleggeren, Sir William Lyons.
Jaguars transformasjon defineres av energisk modernisme, en kreativ filosofi som underbygger alle aspekter ved den nye Jaguar-verdenen. Den omfavner dristig design, uventet og original tenkning, og skaper en merkevarekarakter som vil få oppmerksomhet gjennom fryktløs kreativitet.
Professor Gerry McGovern OBE, Chief Creative Officer, Jaguar Land Rover, sier:
«Jaguar har sine røtter i originalitet. Sir William Lyons, vår grunnlegger, mente at «En Jaguar skulle være en kopi av ingenting».
Vår visjon for Jaguar i dag er basert på denne filosofien. Nye Jaguar er et merke basert på energisk modernisme. Den er fantasifull, dristig og kunstnerisk på alle kontaktpunkter. Den er unik og fryktløs.
Dette er en nyutvikling som gjenskaper essensen av Jaguar og bringer den tilbake til verdiene som gjorde den så populær, og som i dag gjør den relevant for et moderne publikum. Vi skaper Jaguar for fremtiden og gjenoppretter bilens status som en merkevare som beriker livene til våre kunder og Jaguar-fellesskapet.»
Symboler på endring – Jaguars nye merkevareidentitet
Den nyutviklede Jaguaren lanserer i dag en helt ny merkevareidentitet som etablerer bilens unike særpreg, gjennom et nytt og dramatisk visuelt språk.
Betydningen er integrert i hvert av de fire symbolene på endring, og gjenspeiler merkeverdiene og gir hint om hva som kommer.
Merkelogo
Jaguars nye merkelogo er Jaguar-signaturen.
Det er en kraftfull feiring av modernisme – geometrisk form, symmetri og enkelhet – som demonstrerer det uventede med en sømløs blanding av store og små bokstaver i visuell harmoni.
Gjennomstreket logo
Denne dristige lineære grafikken skaper en umiskjennelig tilstedeværelse og et umiddelbart gjenkjennelig visuelt uttrykk for Jaguar, som skiller seg ut blant imitasjoner og det ordinære.
Energiske farger
Energisk bruk av farger er en hjørnestein i Jaguars nye merkeidentitet, forankret i verdiene og assosiasjonen til kunst. Primærfargene fra paletten – gul, rød og blå – er byggeklossene, alltid presentert med struktur eller bevegelse.
Varemerke
Består av den nyutviklede Jaguar «leaperen» som er vårt verdifulle kjennemerke. Den er alltid på vei fremover, representerer fortreffelighet og er et kjennemerke for Jaguars designvisjon.
Monogrammet er en kode for uttrykk og et tegn på et fullført arbeid. Den brukes som dekorasjon eller en siste finish.
Copy Nothing
2. desember 2024 kl. 20:00 (U.S. EST) under Miami Art Week vil Jaguar presentere «Copy Nothing» i et fysisk Design Vision Concept. Det blir den første globale offentlige installasjonen for sin nye merkeidentiet som vil inkludere en fysisk manifestasjon av den kreative filosofien energisk modernisme.
Dette dramatiske, umiskjennelige og uventede uttrykket av «Copy Nothing» vil være en forhåndsvisning av Jaguars fryktløse tilnærming.
Jaguars tilstedeværelse i Miami vil etablere selskapets forkjempelse for et kunstnerisk uttrykk, i alle former. Gjennom en serie nøye utvalgte gallerier på to lokasjoner vil Jaguar dele sin plattform med nye og banebrytende kunstnere som deler merkets etos «Copy Nothing».
Rawdon Glover, Managing Director, Jaguar, sier:
«Vi måtte være fryktløse i arbeidet med å gjenskape et så globalt anerkjent merke.
Jaguar var alltid på sitt beste da den utfordret det konvensjonelle.
Dette etoset er synlig i vår nye merkevareidentitet og vil presenteres i løpet av de kommende månedene.
Dette er en full tilbakestilling. Jaguar forvandles for å gjenvinne sin originalitet og inspirere en ny generasjon.
Jeg gleder meg til verden endelig skal få se Jaguar.»